Wat vooral ook opvalt in Handelingen is, dat de gelovige heidenen op de sabbat samenkwamen met de joden in de synagoge. Zullen de gelovige heidenen van toen Jes.56:6-7 anders begrepen hebben dan de meeste gelovigen tegenwoordig? Er staat nl; "En de vreemdelingen die zich bij de HEERE voegen om Hem te dienen en om de Naam van de HEERE lief te hebben, om Hem tot dienaren te zijn; allen die de sabbat in acht nemen, zodat zij hem niet ontheiligen, en die aan Mijn verbond vasthouden: hen zal Ik ook brengen naar MIjn heilige berg, en Ik zal hen verblijden in Mijn huis van gebed. Hun brandoffers en hun slachtoffers zullen welgevallig zijn op Mijn altaar. Want Mijn huis zal een huis van gebed genoemd worden voor alle volken". De zondag als rustdag en een kerkgebouw bestonden toen nog helemaal niet! In het vorige tekstgedeelte gaat het over de vreemdelingen (heidenen) die de sabbat (zaterdag) in acht nemen en die verblijd worden in Zijn huis van gebed (synagoge). Uit de volgende teksten is ook op te maken wie er op de sabbat naar de synagoge kwamen, nl.: Joden en gelovigen uit de heidenen: Hand.13:14/13:26, Hand.13:42-43, Hand.16:13-14, Hand.17:10/17:12, Hand.17:17, Hand.18:4. Ook is op te maken uit Hand.15:21 dat Paulus er van uit ging dat de gelovigen uit de heidenen elke sabbat naar de synagoge gingen. Het is ook bekend dat de eerste gelovigen, naast de sabbat, ook wel op zondagochtend een dienst hadden. Een dienst ter nagedachtenis van de opstanding van Jeshua, maar na die samenkomst gewoon weer naar hun werk gingen. Dus niks geen zondagsrust!
Het is natuurlijk niet verkeerd om op zondag in Zijn naam een samenkomst te hebben. Maar het zou dus ook op een andere dag in de week kunnen. Alleen als je van de zondag gaat zeggen dat het de door God apart gezette en geheiligde rustdag is, dan sla je de plank volledig mis en verkondig je een on-Bijbelse leer, wat een pure vervangingsleer is! De zondag is nog steeds de 1ste dag van de week. In principe een gewone dag die door bepaalde mensen (niet door God) is uitgeroepen en geworden tot de christelijke rustdag. De zondag is dus niet door God apart gezet en ook niet door God geheiligd als zijnde een speciale dag!
Hoe is het nou zover gekomen, dat het christendom zijn eigen rustdag heeft, afwijkend van het jodendom waar we toch uit voortkomen? Het antwoord vinden we bij keizer Constantijn de Grote. Voordat Constantijn de Grote zijn gehele rijk uitriep tot christelijk (zie hfdst. 1) aanbad hij de zonnegod. En inderdaad; op de zondag! De Joden, samen met de gelovigen uit de heidenen, vierden de eerste eeuwen nog steeds de sabbat. Maar uit haat tegen de Joden veranderde Constantijn de Grote, op het concilie van Nicea, de door God voorgeschreven rustdag van de zaterdag (sabbat) naar de zondag. Omdat er diverse gelovigen ook al op zondagochtend een samenkomst hadden (vanwege het vieren van de opstandingsdag) kwam deze verandering hen best goed uit. Het antisemitisme was, mede door de vroege kerkvaders, de gemeente al ingeslopen en deze groep had zich al deels losgemaakt van het jodendom. Vroege kerkvaders als Polycarpus, Eusebius, Ignatius en Origenes brachten het antisemitisme in de kerk maar daarover meer in het volgende hoofdstuk. Voor de groep gelovigen die dus al op de zondagochtend samenkwamen werd eigenlijk, door Constantijn de Grote, legaal gemaakt wat 'ilegaal' (niet officieel) was. Doordat deze verandering al eeuwen zo is, generatie op generatie, weten we ook niet beter meer en vinden we het vanzelfsprekend dat de zondag de rustdag is. Mede door alle kerkelijke theologieën, kerkelijke theorieën, kerkelijke formulieren, enz. die daarop aansluitend zijn gemaakt. Het gevolg is nu wel, dat er aanstoot wordt genomen aan mensen die op zondag van alles doen, zoals bijv. de winkel open of klusjes in en om het huis doen, enz., enz. Deze mensen leven misschien niet volgens de regels van de kerk, maar heeft u er wel eens over nagedacht dat deze mensen misschien wel de sabbat houden en vieren? Dan is voor deze mensen de zondag een gewone dag. Pas dus op met (ver)oordelen naar anderen toe, zeker als iets niet volgens het kerkelijke principe gaat! Want binnen die afgebakende principes is er weinig ruimte voor mede-gelovigen, die in dezelfde God geloven.